Beppie SuetersOp dinsdag 19 april 2016 ontvingen alle deelnemers aan het eerste leer-werktraject Erkend Talent hun MBO3-diploma voor Waardevol Klantcontact. Om hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten, liepen zij het afgelopen jaar stage bij verschillende organisaties en volgden daarnaast de opleiding tot medewerker klantcontact. En dat lukt, de helft van de klas heeft inmiddels al werk gevonden. We spreken groepsmanager Beppie Sueters en deelneemster Faye Tutupoly van de afdeling Publiekszaken bij de gemeente Deventer over hun ervaringen.

Beppie: “Het is mooi om mensen in een jaar tijd zoveel mee te kunnen geven dat ze nu zelfverzekerd aan de slag kunnen in dit vak.”

Faye: “Ik ben dankbaar dat ik de kans kreeg om weer aan de slag te gaan. Ik stuurde honderden brieven, maar hier mocht ik op gesprek.”

Aan de slag als jonge moeder

“Ik studeerde toerisme toen ik zwanger raakte van mijn zoon. Ik ben gestopt met de opleiding  en heb er toen bewust voor gekozen om met hem thuis te blijven. Twee jaar later wilde ik graag starten met werken maar ik merkte dat ik er zonder diploma en werkervaring niet tussen kwam. Totdat ik hier solliciteerde. Ik mocht aan de slag voor de gemeente Deventer. Eerst een half jaar aan de balie, daarna een half jaar telefonie.”

Volwaardige taken en goede begeleiding

Beppie: “We willen onze stagiaires allround opleiden. Daarom krijgen zij zo snel mogelijk volwaardige en verantwoordelijke klussen zoals het volledig afhandelen van aanvragen paspoorten en Faye hebben we zelfs een aantal Burgerlijke Stand producten laten uitvoeren. Begeleiding is hierbij belangrijk. De stagiaires hebben een praktijkopleider die klaar staat voor vragen en on the job aanwezig is!”

Niet alleen voor de ‘productie’, maar ook voor persoonlijke zaken: onzekerheden, privézaken die meespelen of dingen die niet lekker aanvoelen. Alle stagebegeleiders hebben workshops en cursussen hiervoor gevolgd via Hogeschool Saxion en Ocaro (coachingstraining).

Zware eerste dag

Faye: “Op mijn eerste werkdag was ik heel verdrietig. Ik moest mijn zoon voor het eerst naar de kinderopvang brengen, huilend kwam ik binnen.” vertelt Faye. “Ik kon wel weer naar huis, maar door de begeleiding ben ik toch gebleven. Dan merk je dat je met ervaren professionals te maken hebt. Dat gaf veel vertrouwen.”

 “Mijn wereld was best klein geworden, dit traject heeft daar verandering in gebracht. Ik vind het fijn om moeder te zijn, maar ook om weer iets voor mezelf te doen. Ik heb leuk contact met mijn collega’s, ook buiten het werk. Dit jaar heeft me zelfontplooiing gebracht.”

Flexibiliteit

Beppie: “Als je een langere tijd werkeloos bent geweest, moet je weer wennen aan een werkritme. En werken bij een dienstverlenende functie betekent de planning afstemmen met elkaar en je flexibel opstellen. Dat is iets waar veel deelnemers aan moesten wennen.”

Faye: “Voor mij was het even schakelen dat niet alleen thuis alles goed op elkaar is afgestemd, maar je hebt ook verantwoordelijkheden op het werk. Het is belangrijk om op tijd te komen en oppas te regelen op momenten dat ik gevraagd werd om op andere dagen te werken. En het werkt ook andersom. Zo is het nooit een probleem geweest als ik bijvoorbeeld verlof aanvroeg of iets wilde schuiven in de planning.”

Verantwoordelijkheid voor de klant en je collega

Faye: “Die verantwoordelijkheid is er ook naar de klant en collega’s. Soms was het heel druk rond sluitingstijd. Je laat de mensen dan niet zitten door te zeggen ‘sorry, nu zijn we gesloten’. Eerst help je de klanten die er nog zijn, en daarna help je de backoffice met afsluiten. Je sluit samen af. Dat geeft ook een teamgevoel.”

Kroon op het werk

Het diploma is voor de hele klas de kroon op het harde werken van het afgelopen jaar. Faye blijft op uitzendbasis aan de slag bij de gemeente Deventer. Haar tip aan anderen? “Ga ervoor, en laat zien dat je nieuwe dingen wilt leren. Daar krijg je veel voor terug.”

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *