ingrid“Vóór de opleiding was ik echt een blauwe teamleider, nu veel meer oranje.” Dat vinden we bij Ocaro een goede zaak. Dat je als deelnemer jezelf ons jargon eigen maakt, maar vooral dat je je als leidinggevende ontwikkelt in je mensgerichte vaardigheden. Dat vinden we super! Daarmee haal je het beste in je team naar boven en ontwikkel je jezelf als een inspirerend leider. Van wie kwam deze quote eigenlijk? Van -als je het ons vraagt- een inspirerend leider met een inspirerend verhaal, Ingrid van Dorp, en inmiddels teamleider van het KCC in Amsterdam West.

Een blauwe teamleider dus…

“Ja, althans, dat dacht ik. Voordat ik bij de gemeente Amsterdam werkte, had ik een semi leidinggevende functie bij een commercieel bedrijf. Ik was een leider van lijstjes en regeltjes, hier werd immers strak op aangestuurd. Een stijl die paste bij dat bedrijf, maar niet bij mij. Ik merkte dat de medewerkers er niet gelukkig van werden waardoor ik me in een spagaat bevond tussen hun belangen en wat het bedrijf van mij verlangde. ‘Leidinggeven is niks voor mij’ was mijn conclusie. Toen mijn contract daar afliep, ging ik part time aan de slag bij de gemeente Amsterdam als WMO-helpdesk medewerker.”

Erkenning voor gevoel

“Of ik de MBO4 opleiding voor Contactcenter Teamleider bij Ocaro wilde volgen… . Ik had er eigenlijk wel om gevraagd toen ik na twee jaar WMO helpdesk bij mijn leidinggevende aangaf dat ik me verder wilde ontwikkelen. Maar de term ‘Teamleider’ wekte bij mij weer associaties op van mijn vorige functie dus ik twijfelde. Gelukkig had ik zelf een inspirerende leidinggevende waar ik bij terecht kon met mijn gevoel. Hij heeft me geholpen bij het maken van mijn keuze om toch voor de opleiding te gaan en daar ben ik hem heel dankbaar voor.”

Wat heeft de opleiding je gebracht?

“In het begin? Een heel confronterende spiegel waar ik op dat moment niet blij mee was, maar die ik achteraf gezien wel nodig had. Ik kreeg bijvoorbeeld op een heel directe manier terug dat mijn stijl van coachen te direct was. Een koekje van eigen deeg zou je kunnen zeggen; de boodschap was duidelijk. Toen die les wat was geland, was ik vastbesloten om ervoor te gaan.”

“Bij de module timemanagement had ik echt een ‘ahá!’ moment. Het ging over de lessen van Covey en wat mij raakte, was de les: ‘Neem je eigen verantwoordelijkheid voor alles. Bepaal je eigen doelen, anders doet een ander dat voor je.’ Toen ik dat hoorde, viel er een kwartje bij me en is er veel veranderd.”

Kwetsbaarheid is een sleutelwoord

“Aan het einde van de opleiding heb ik in mijn presentatie ook een persoonlijk verhaal verwerkt. Dat was heel spannend, maar wat gaf het een kick toen ik het toch gedaan had. Ik voelde me zo krachtig. Bewust had ik ervoor gekozen om me kwetsbaar op te stellen omdat ik erin geloof dat dat belangrijk is. Dan ben je authentiek en dan kan je presentatie niet anders dan slagen.”

Tip van Ingrid: “Zorg dat je in balans bent, dan kun je ook puur zijn in je presentatie naar je team.”

Steun zonder het roer over te nemen

“Voor mij is een inspirerend leider iemand die een steun is, zonder het roer over te nemen. Zo heeft mijn leidinggevende me geïnspireerd en gemotiveerd om deze opleiding te doen en heeft hij mij in de eerste tijd als Teamleider veel gecoacht, net zolang als ik het nodig had.

Wat zijn jouw uitgangspunten als leidinggevende?

“Als teamleider vind ik het belangrijk dat mensen zich gehoord voelen. Dat er ruimte is voor informele gesprekjes tussen de bedrijven door. Dat er ruimte is voor wie je bent en niet alleen voor wat je doet. Ik wil er voor ze zijn en hen vertrouwen geven: fouten maken mag. Ja, je kan wel zeggen dat ik nu een oranje teamleider ben!”

Is de MBO4-opleiding ‘Teamleider Contactcenter’ ook iets voor jou? Neem contact op met Nadja Jonkers voor meer informatie.

5 thoughts on “Inspirerend leiderschap

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *