“Als ik hem was dan zou ik het anders doen”, “ik begrijp niet dat ze het zo vreemd verwoordt.”

Stel nou dat roddelen een uiting is van goede bedoelingen. Dan zou je er toch bij willen zijn als het gebeurt? Dat is precies wat je doet tijdens de ‘roddel-intervisie’. “Soms zit je ergens zo diep in, dan helpt het om van buiten jezelf naar de situatie te kijken. Daar helpt deze werkvorm bij.” Aldus Linda Westra, KCC-medewerker bij de gemeente Harlingen. Tijdens haar MBO3-opleiding Waardevol klantcontact stelde zij haar intervisievraag aan de groepsgenoten. Hoe ziet zo’n proces eruit?

Stel je kwetsbaar op

In het begin stel je je vraag. Linda: “Dat is best spannend, het gaat namelijk over iets dat je echt dwars zit dus het is best een kwetsbaar moment. Vervolgens stelde de groep open vragen om mijn vraag echt helder te krijgen.”

Open vragen…

Open vragen zijn antwoorden waar je geen “ja” of “nee” op kunt antwoorden. Bijvoorbeeld:

  • Hoe ervaar je zo’n situatie?
  • Wat maakt dat dit thema zo belangrijk voor je is?
  • Wat wil je bereiken met het antwoord?

Waarom open vragen?

Met open vragen krijgt de beantwoorder de meeste ruimte om zijn of haar eigen antwoord te geven, zonder daarin beïnvloed te worden door projecties van de vraagsteller.

Roddelen

Linda: “Zodra de vraag helder was, nam ik plaats in de ruimte met mijn rug naar de groep toe. Ik had pen en papier bij de hand zodat ik aantekeningen kon maken. De groep kon nu gaan ‘roddelen’ over mijn vraag. Wat zouden zij doen als ze mij waren? Wat zien zij als oorzaak? Wat zouden ze mij adviseren? Ik kreeg de indruk dat er veel betrokkenheid was in de groep, ze waren samen aan het ‘zoeken’.”

Een bijzondere fase

“Deze fase vond ik heel bijzonder. Ik kon gewoon rustig luisteren zonder geprikkeld en afgeleid te worden door bijvoorbeeld bewegingen of gezichtsuitdrukkingen van mensen. Daarnaast maakte ik geen deel uit van het gesprek dus ik hoefde niet te reageren, alleen luisteren en filteren, opschrijven waar ik iets aan had.”

Weer terug in de groep

De oplossingen die de groep bedenkt tijdens het roddelen, worden door degene die het proces begeleidt op een flip-over vel bijgehouden. Zodra de vraagsteller genoeg gehoord heeft, komt hij of zij weer terug in de groep en vertelt over de ervaring. Wat heeft hem of haar geraakt? Is hij het eens met het gegeven advies?

Linda: “Soms zit je ergens zo diep in, dat je niet eens denkt aan een oplossing, zo voelde dat voor mij. Maar uit deze intervisie zijn oplossingen gekomen die bij me pasten, het heeft de drempel voor mij verlaagd om hier daadwerkelijk iets mee te doen.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *