Tips voor 80%

KCC’s bij gemeenten moeten 80% van alle vragen zelf gaan afhandelen. En dat is nogal wat. Want hoe zorg je ervoor dat al die kennis eenvoudig toegankelijk wordt ? We komen bij verschillende gemeenten verschillende oplossingen hiervoor tegen. En die delen we graag met je!

kijk in de keuken1

Tip 1. Kijk in elkaars keuken!

Wat we regelmatig in onze trainingen doen, is collega’s van de vakafdelingen vragen om te vertellen over hun werk. Er ontstaan de meest waardevolle gesprekken!

learning loopJe creëert een “learning-loop”

Normaal gesproken neem je daar de tijd niet voor, maar het is – vinden wij – echt de moeite waard. Je creëert een “learning-loop” met de vakafdelingen die ervoor zorgt dat je feedback krijgt op de meldingen die je doorgeeft. Denk daarbij ook aan positieve feedback, zo motiveer je elkaar om in contact te blijven!

Steeds meer relevante informatie voor jou en je collega

Onze collega Bert heeft hier laatst een mooi voorbeeld van gezien, “In Lisse hadden we een collega van de vakafdeling Openbare ruimte uitgenodigd. Hij vertelde dat bijvoorbeeld dat een melding over een kapotte lantaarnpaal, twee dingen kan betekenen. Als er één lantaarn kapot is, kan het zijn dat de lamp simpelweg vervangen moet worden, maar als het om meerdere lantaarns gaat, wordt het ingewikkelder en kan er ook meer werk nodig om die groep te repareren. Het is dus relevant voor zo’n collega om wat meer informatie bij de melding te horen. Door in gesprek te gaan met je collega, kun je afstemmen met welke extra vragen hij het meest geholpen is. In dit geval heel simpel: ‘gaat het in dit geval om een of meerdere kapotte lantaarns?’“

Meer begrip en een lerende houding

Bert: “Zo’n verhaal creëert niet alleen begrip voor elkaar, maar zorgt gelijk voor een lerende houding bij beide afdelingen. Doordat je steeds wat meer weet als KCC-medewerker, kun je ook achtergronden vertellen als daar vragen over zijn.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *