Leer-werktraject waar iedereen de vruchten van plukt
15 oktober 2014 

Leer-werktraject waar iedereen de vruchten van plukt

De gemeente Schijndel geeft iedereen de kans om werkervaring op te doen bij een gemeentelijk klantcontactcenter. Sinds 2009 bieden zij leer-Schijndelwerktrajecten aan waarin je een jaar lang opgeleid wordt tot KCC-medewerker én werkervaring opdoet in de praktijk. Een vorm die voor alle partijen van waarde blijkt. “De gemeente heeft extra hulp op de werkvloer en de deelnemer heeft meer kansen op de arbeidsmarkt,” aldus John Minnen, manager Publiekszaken bij de gemeente Schijndel.

Deze maand is er voor de vijfde keer een groep mensen geslaagd voor hun certificaat. John: “We begonnen in 2009 met drie kandidaten waarvan er één daadwerkelijk heeft doorgezet. Inmiddels reageren er honderden mensen op de vacature – waar plaats is voor tien deelnemers verdeeld over acht gemeenten – en slaagt vrijwel iedereen met vlag en wimpel.”

Waar het allemaal mee begon… “Ook de gemeente Schijndel kreeg in 2009 te maken met bezuinigingen,” aldus John. “We mochten niemand meer aannemen. Dat zorgde er echter ook voor dat we moesten inleveren op flexibiliteit en dat het KCC soms onder druk kwam te staan, bijvoorbeeld als er iemand uitviel. Door gebruik te maken van de opleidingsmogelijkheden van de gemeente, ontstond het idee om mensen stageplaatsen aan te bieden, inclusief opleiding.”

 “In totaal hebben er de afgelopen jaren zo’n 25 deelnemers meegedaan waarvan er nu negen een vaste baan hebben.”

Vervolg met uitzendbureau Maandag

John: “Na een paar jaar moest er voor mijn gevoel meer vervolg komen op het traject. We konden de deelnemers na het opleidingsjaar hooguit inhuren voor tijdelijk werk, maar nog steeds is er geen zicht op een vaste baan. Met uitzendbureau Maandag hebben we daarom een samenwerking gevonden. Voor elke deelnemer aan het leer-werktraject die minstens een maand lang werk vindt via Maandag, krijgt de gemeente een ‘tegoedbon’ van 20 uur terug. Dat geeft ons nog meer flexibiliteit op het KCC en de deelnemers meer kans om weer vlot aan het werk te komen.”

Doelgroep is heel divers

Iedereen met minimaal MBO werk- en denkniveau en een klantgerichte houding, mocht reageren op de vacature. John: “Dat leverde een enorm diverse groep mensen op. Denk bijvoorbeeld aan iemand met universitaire opleiding uit Mongolie voor wie het moeilijk is om in Nederland werk te vinden, iemand die winkeleigenaresse was, iemand die jarenlang bij de rabobank heeft gewerkt en iemand die uit de kapperswereld komt. Wie zou verwachten dat zij achter de gemeentebalie zouden werken? Ik ben er trots op dat deze mensen bij ons de kans krijgen om deze werkervaring op te doen en hierin mogelijk een baan vinden.”

Het doet ook iets met de gemeentecultuur

John: “Deze diversiteit aan mensen, zorgt voor een nieuwe dynamiek op de afdeling. Iedereen heeft andere ervaringen en daar leren wij als gemeente weer van. Samen komen we tot nieuwe inzichten. Bijvoorbeeld: hoe verwelkom je je klant? De dame uit de juwelierswereld was dat heel anders gewend en heeft ons hierover een presentatie gegeven. En ook: hoe ga je om met het opbergen van spullen of het uitreiken van documenten? De inzichten van anderen zijn heel inspirerend.”

“Deelnemers zijn zo enthousiast, dat is onbeschrijfelijk.”

Wat het de gemeente oplevert

Medewerkers van het KCC waren in het begin wat sceptisch. John: “Nieuwe mensen inwerken kost immers tijd en energie. Maar al gauw merkten ook zij dat het hen flexibiliteit opleverde. Ze konden nu makkelijker een dagje vrij nemen, hun aandacht richten op andere klussen en werk zorgvuldiger overdragen. We hebben nu bijvoorbeeld een deelnemer die al gauw zelfstandig de balie kon draaien. Het inwerken van nieuwe deelnemers gaat inmiddels ook steeds vlotter, zo hebben we bijvoorbeeld een ‘inwerkmap’ gemaakt.

Tip: “Blijf de balans bewaken in de waarde die je elkaar biedt. Het is een ‘en-en’ verhaal. Dat zorgt voor de verbinding tussen de verschillende mensen en de verschillende organisaties. “

Van certificaat naar diploma

Samen met Ocaro onderzoekt de gemeente Schijndel de mogelijkheid voor de (oud-)deelnemers om hun MBO-certificaat – behaald bij de Academie voor Openbaar Bestuur – uit te breiden tot een erkend MBO3- of MBO4-diploma.

Deelnemende gemeenten

  • Gemeente Schijndel
  • Gemeente Haaren
  • Gemeente ’s Hertogenbosch
  • Gemeente Maasdriel
  • Gemeente Vught
  • Gemeente Tiel
  • Gemeente Sint-Oedenrode
  • Gemeente Sint-Michielsgestel

Het leer-werktraject van de gemeente Schijndel wordt op verschillende manieren als voorbeeldproject gebruikt. Zo is het bijvoorbeed genomineerd voor de Best Gejat Prijs.

Over de schrijver